|
Torben Kristensen's erindringer fra Grønland......
Torben Kristensen's erindringer fra Grønland...... |
Billedtekst: Her har vi en modificeret DC 3'er(C47) , jeg mener at vi første gang så den på Thule i 1981,der er monteret en tredje motor i snuden af den, for at gøre dens aktions radius større, og for at den kan starte på meget korte startbaner, blandt andet isflager der driver rundt omkring Nordpolen. Der var oprettet en lejr ved Nordpolen, hvor den skulle flyve forsyninger til. Desuden skulle det være det eneste fly af den type der var blevet modificeret med en extra motor. .....
|
|
Billedtekst: Kan også nævne at Thule har Verdens nordligste dybvandshavn, men det var ham her ikke klar over, måtte vente på tide vandet kom tilbage, med godt 2 m. .....
|
|
Billedtekst: Denne franskmand var klar over det, en 3 års rejser med kone og 2 meget små børn(2 og 6 år). Fra Thule til Qaarnaaq videre til Siorapaluk, derfra til Canada. .....
|
|
Billedtekst: Billedet ovenover viser GC's nyindkøbte Turbåd, den er lige blevet søsat ved havnen, det er en Targa 31, døbt på behørig vis til " Blue Jay ". .....
|
|
Billedtekst: Det er jo ikke altid let at komme ud og sejle. Her er der et par Grønlændere der gerne vil hjem. .....
|
|
Billedtekst: Vil lige nævne at J-Site var den største radar station i verden, ved ikke om det er mere, men jeg ved den har en meget stor betydning for os alle. I starten var der 4 store skærme deroppe. Hver skærm var - om den blev lagt ned på størrelse med idrætsparken, det gi'r en lille fornemmelse af størrelsen. .....
|
|
Billedtekst: Her brænder Kuplen. .....
|
|
Billedtekst: Her den nye radar, hvor vi er klar til at løfte kuplen op på foden der kan skimtes. Der måtte laves en extra platform for der var plads til at samle kuppelen, samt at kranen kunne være der også, den blev samlet og monteret af amerikanske specialister. Vi lavede kun det "grove" arbejde. .....
|
|
Billedtekst: Vi flyttede også en kuppel fra bygning 1 til bygning 2, det her er starten på arbejdet, hvor den skal skilles af. Det kunne godt udløse lidt bøvl, da alt på J-Site er Security område. Var vi ikke overvåget af andre, så var vi det af Security Policen, med skarpladte våben. Men en ting er sikkert, en fantastisk udsigt deroppe fra, udover de 4 isbræer. Det skulle være det eneste sted i verden hvor man kan se 4 på samme tid. .....
|
|
Billedtekst: Her er fundamentet ved at blive stillet op igen, det var også vores job. Der var lagt køreplader ud på taget for at vi kunne bruge den lille 15 tons crane deroppe, det var eneste chance for at nå til tops, når der blev bygget mere på. .....
|
|
Billedtekst: Lars ved at svejse på taget af bygning 2......
|
|
Billedtekst: Her sker det så, og den står vandret, ellers er det en "ommer". Jeg står i baggrunden og beundrer gutternes arbejde. Først nu opdager jeg der mangler noget i udstyret !!
|
|
Billedtekst: Her blev den så samlet. .....
|
|
Billedtekst: Der er en gletsjer som ikke kan ses på billedet, det er Salisbury Gletsjer. Så er der Chamberlain Gletsjer til venstre, Knud Rasmussen Gletscher i midten, og Harald Moltkes Bræ til højre. Det var imellem de to sidste vi havde landgangen til camp. Red Rock (Camp NUTO), vil komme lidt om senere. .....
|
|
Billedtekst: Fatamorgana, set fra havnen ud mod heksepatten. .....
|
|
Updated at januar 23, 2017
|
© Copyright: By Steffen Winther. Owner of the Thuleforum — All rights reserved. December the 3rd, 1996 - .
|
|