|
Torben Kristensen's erindringer fra Grønland......
Torben Kristensen's erindringer fra Grønland...... |
Jeg ankom til Thule endnu en gang, en fin modtagelse både i barak 444, og i Hg. 10. Som "ny" mand bliver man sat til lidt af hvert, ikke altid det sjoveste, men det havde jeg ingen problem med, arbejdet skulle jo gøres.
Det var i den kolde tid jeg vente tilbage - vintertiden - Der skulle ryddes sne på gader og stræder, ikke mindst på Lufthavnsområdet.
Normalt var der fly ankomst/afgang, og missioner af en eller anden slags hver dag. Der foruden var der jo alle reflekserne der stod langs vejene bl.a. til J-Site (20 km.), og P-Mountain (31 km.)
Reflekserne stod med 10 meters afstand. Eet lille regnestykke - og så kunne man alligevel ikke se dem når der var snestorm. De skulle jo vedligeholdes ikke bare det at sætte dem op.
Jeg har selv gået turen med kompressor, og 2 kollegaer til P-Mountain, det var i 60'erne. Det tog 4-6 uger afhængende af vejret. I løbet af vinteren skulle de også rengøres.
For efter en storm, eller bare et køretøj var kørt forbi, og hvirvlet sne op satte det sig på reflekset. Så måtte vi ud med kost og klud. På det tidspunkt var de 2 afdelinger, roads and grounds, slået sammen til en.
Det skete med flytningen fra Hg. 1 til Hg. 10. Jeg synes det er svært at begynde med den efterfølgende tid på Thule, for der har været så meget. Jeg er sikker på at jeg vil komme til at springe noget i det, men lad os nu se. Det var et meget alsidigt arbejde, da foråret kom var det mest grader job med vedligeholdelse af vejene, men også Dozer, og Crane arbejde blev det til.
Uden at komme særligt meget ind på det, så var der på det tidspunkt 1 supervisor om natten, og 2 om dagen og diverse antal crew-chief s. Det var ikke en særlig god og holdbar løsning.
Der var da også andre der ikke syntes det gik optimalt, så man sendte bud efter nr. 4 supervisor til at få styr på de løse tråde. Der blev omrokeret lidt til 2 supervisors på hver skift i sommeren 1981, og en del af vinteren 1981/82.
Bemandingen lå på cirka 65 personer, deraf en 15-20 stk. på natten. Det skete jo også at der blev flyttet eller rejste en superv. så der på et tidspunkt var der kun 2 tilbage. I løbet af vinteren kom det store spring for mit vedkommende, blev kaldt ind på kontoret, jeg fattede ikke rigtig noget for mente ikke jeg havde lavet noget, der skulle bringe mig der. Man havde udset mig til at være senior crew chief, for at afhjælpe den sidst ankomne supervisor med praktisk arbejde, da der var en bunke papir arbejde der skulle ordnes.
Den anden superv. var på natten. Det var noget af en prøvelse, pludselig og skulle til at vejlede mine arbejdskollegaer m.m.. Og jeg havde jo slet ikke fantasi til at se det næste raket trin.
For alt som foregik var meget hemmeligt. Der kom besked om at jeg skulle møde oppe ved Site Manager Rasmus Lau, i 274, og jeg anede ikke en brik om hvad der var gang i. Han fortalte mig klart og tydeligt, at den papir arbejdende Superv. skulle i 551 og være Superintendent, og jeg var udset til at være hans efterfølger i Hg. 10.
Hvordan jeg så ud i hovedet det ved jeg ikke, men jeg var meget overrasket. Tror nok jeg fik fremstammet noget med at det må jeg tænke over, svaret var, det må du gerne men jeg skal ha' svar i dag inden kl. 16.00 - vi ses.
Jeg må sige der var en der var noget fortumlet da han kørte derfra, det hjalp jo ikke noget, der måtte tænkes plusser og minusser. Det var mest minusserne der kom frem i hovedet på mig. Jeg var klar over at der blev trukket en streg imellem mine arbejdskollegaer og mig, så snart det kom frem at jeg skulle på den anden side af skrivebordet. Og det med og blive pillet ud af egne rækker til en arbejdsleder funktion, kan være svært. Det var jo ikke noget jeg selv havde bedt om. Jeg kom frem til at der var 2 ting der skulle opfyldes fra DAC's side ( hed det dengang ).
Jeg kørte i 274 i løbet af eftermiddagen, hvor jeg fremlagde mine 2 ting. Det ene var 6måneders prøvetid, med mulighed for at komme tilbage i rækkerne igen om jeg ønskede det.
Det andet var, at jeg ville være alene Supervisor i Hg. 10, med et antal crew-chiefs efter behov, afhængende af bemandingen. Jeg tænkte det er vildt det her, men svaret var tillykke med jobbet. Du starter første maj. Endnu engang var jeg forvirret. Heldigvis var der nogle dage, så jeg kunne få det hele gennemtænkt, og ikke mindst komme til mig selv.
Da den første maj oprandt, kørte den ene supervisor i 551, den anden blev overført til - mener jeg QA/Safety. S
Så der stod jeg alene med ansvaret for afdelingen. Nå men det kunne jo ikke hjælpe, der lå meget arbejde foran, og store udfordringer foran mig, sommeren stod for døren. En ting var jeg klar over, det gik ikke uden at mine " tidligere " arbejdskollegaer var med i båden i hvert fald i starten, uden dem tror jeg ikke det var gået.
I løbet af sommeren fandt vi alle vores plads i systemet, der var mange ting jeg skulle lære, både arbejdsmæssigt, samt personalemæssigt, og ikke mindst om vores arbejdsgiver USA Air Force, er der jo en anden indgangsvinkel til alt.
Sommeren kom vi godt igennem. Midt i Aug. begyndte vi at sætte reflekser op, det skal være i orden inden 15 September, hvor vintersæsonen starter - slutter igen 15 Maj efterfølgende år.
|
Dermed ikke være sagt, vi ikke kan være belemret med en snestorm i ny og næ. Men det er jo en ekstra udfordring. Bl.a. skulle alle storm Shelterne gøres klar inden sæsonen. Oliefyrsmekanikeren havde sommeren til at kontrollere, at fyrene virkede de havde jo en hård vinter skulle køre i hele sæsonen, der måtte være varme på, om de skulle komme i brug. Olietankene skulle fyldes af Fuels. Vi i Hg. 10 kørte rundt med tæpper til at lægge på sengen, samt stearinlys - der var ingen el indlagt.
Der skulle også være en skovl så man evt. kunne grave sig ud om nødvendigt. Fire Department sørgede for en ildslukker i dem alle cirka 30 stk. Og tørkost skulle der i - dåsemad - og ikke at glemme en bibel hvert sted. Alt blev kontrolleret mindst én gang om ugen.
|
Billedtekst: Her ses en moderniseret udgave af et Shelter, i gamle dage var de malet gule, på nær dem der stod på Camp TUTO vejen, de var røde. Det var Army'en der havde vedligeholdelsen af dem, men ikke Fuel. J-Site ses helt i baggrunden på billedet.
|
|
Billedtekst: North Mountain Road, Man kan se der klippes fuel tanke ned, og reflekserne kan skimtes i vejsiden.
|
|
Fortsættelse følger senere……
|
Updated at januar 23, 2017
|
© Copyright: By Steffen Winther. Owner of the Thuleforum — All rights reserved. December the 3rd, 1996 - .
|
|