|
Torben Kristensen's erindringer fra Grønland......
Torben Kristensen's erindringer fra Grønland...... |
Billedtekst: Tillader mig at starte denne side med et billede af mig selv, der er kommet meget gråt skæg til siden.
|
|
Thule og Dye-3 fra 1977 til 1978..
Det var en god tid, men også hårdt det kunne godt mærkes at luften var meget tynd derude, man fik systemet afprøvet, ingen grund til at gå til lægen. Skulle det blive alvorligt, var det hospitalet inde i Sdr. Strømfjord.
Stationen stod på 8 ben, den skulle flyttes da isen havde ødelagt dem. Der blev arbejdet, og den blev flyttet samtidig med at den var fuld operationsdygtig. Hele bygningen havde en vægt på omkring 3500 tons Bygningen indeholdt: lagerrum, beboelse, arbejdspladser, og det var i størrelse af godt 4.000 m2.
På toppen af det hele var der en kuppel på cirka 15-16 meter i diameter. Husker jeg rigtig var selve bygningen i 4 etager. Fra sne overfladen og op til undersiden af stationen var der cirka 10 meter. I benene var der installeret hydrauliske donkrafte, så når afstanden til is overfladen blev for lille kunne man hæve hele stationen.
Jeg tror den blev hævet en 3-4 gange, i alt cirka 15 meter. Det skulle være sådan at når der var snestorm, så kunne sneen blæse under for ellers ville det jo hurtigt blive lukket omkring den. Der var ansat mandskab til at rydde omkring den. Der var dozere derude året rundt, samt andet materiel.
Dem til det grove arbejde var som regel danskere, ligesom køkkenpersonalet var. Slæbeskovlen man ser til venstre i billedet, er til og ta' sne op med så der kan smeltes til vand.
|
Billedtekst: Det her billede fortæller lidt om hvordan stationen blev pakket ind i jern m.m., det var mange stykker at holde styr på i de omgivelser. Ikke at forglemme inde i Sdr. Strømfjord, hvor det hele blev sendt ud fra.
|
|
Det hele startede i den kolde krig, omkring 1951 i Alaska, og Canada, hvor de første stationer blev bygget - Det hed DEW-Line. Mener de blev taget i brug i 1957. Missionen var at holde øje med russerne, derfor lavede man den linje.
i 1959 - 60 fandt man ud af at den skulle udvides tværs over Grønland, og slutte på Island. Der blev bygget 4 på Grønland, én ved Holsteinsborg, 2 på indlandsisen, og én ved Kulusuk. Man regnede med at de to på isen kunne stå der i omkring 20 år. Det var jo første gang at USA havde bygget på sådan en undergrund. Dye 3 blev som sagt flyttet i 1977-78, og Dye 2 omkring 1982. Der blev bygget godt 30 stationer, for at holde øje med Russerne.
|
Billedtekst: billedet viser et kort over de canadiske DEW Chain stationer.
|
|
Der blev startet med at rydde sne, der hvor stationen skulle flyttes hen på nye fundamenter. Imellem den gamle placering og nye blev der anlagt en form for skinner, hvor nogle voksne "rulleskøjter" skulle køre, med tryk fra store hydrauliske donkrafte.
Da det var klar blev de gamle ben skåret over, og det hele blev transporteret over på det nye fundament - de 70 meter tog cirka 100 timer - det hele skete mens arbejdet foregik normalt indendørs på stationen.
Hvor mange flyvninger der blev foretaget derud husker jeg ikke men måske op til en 600 - 700 stk.. Det var mange tons der skulle bruges der, måske i omegnen af 4000 tons, det er uden garanti.
Der var 4 store olietanke gravet ned i sneen, der hver kunne indeholde godt 400.000 liter. Det blev pumpet fra de store tanke, og til en forbrugstank inde i bygningen. Al fuel blev fløjet derud.
|
Billedtekst: Her ser man køresporet, hvor "rulleskøjterne" skal køre ved hjælp af de store hydrauliske donkrafte.
|
|
Billedtekst: Når flyene kom, blev flypaletterne skubbet ud på en stor slæde, og trukket hen til oplagspladsen for at blive tømt. Flyene skulle dirigeres på plads. Så de holdt rigtigt i forhold til terrænet. Det skete under den manøvre, at de reverserede en gang imellem på alle 4 motorer, så vedkommende der stod foran, røg på r---- og albuer ud over isen. Det var især en besætning, der morede sig med det.
|
|
Billedtekst: her ses en Herkules C130 hvor der er monteret JATO's på. Dem brugte man for at kunne starte på korte landingsbaner. JATO betyder Jet Assisted Take Off. Og var store nytårs raketter.
|
|
Flyene blev lastet med retur gods af diverse art. En gang imellem skulle der hjælp til for at få dem i luften, grundet vægten. På en C -130'er er der plads til 4 start raketter på hver side.
En dag skulle de også aktiveres, men noget gik galt, der var én "fuser" grunden husker jeg ikke, men den antændte de andre 3 på bagbordsside. Det kan ses på siden af flyet. Har aldrig set besætningen kommer så hurtigt ud, de første sprang ud inden den var standset. Piloten kom til sidst da den stod stille. De kunne ikke se inde i kabinen hvad problemet var. Den blev tømt igen, og så fløj de til Sdr. Strømfjord.
I 1972 var der et C - 130 crash derude ved landing, desværre omkom der en dansker der arbejdede derude. Ved styrtet kom der et propel blad ind igennem siden af flyet, der hvor han var.
Min tid på Dye 3 sluttede i sommeren 1978, Der skulle nogle folk til Kulusuk for at forbedre vandløb omkring grusbanen, og jeg var en af dem.
Vender tilbage fra Kulusuk.
|
Updated at januar 23, 2017
|
© Copyright: By Steffen Winther. Owner of the Thuleforum — All rights reserved. December the 3rd, 1996 - .
|
|