|
Torben Kristensen's erindringer fra Grønland......
Torben Kristensen's erindringer fra Grønland...... |
r
Red Rock - Camp NUTO - 1985.
|
Der er cirka 17 miles ind til lejren. Sporet fortsætter ind til iskanten. Der lavede man nogle forsøg, bl. a. lavede en tunnel, samt tog isprøver for at se hvordan isen opførte sig. Der havde ikke været trafik der siden midt i 50 er'ne, og til vi kom i 1985. Inden vi gik i gang var jeg med helikopter derover sammen med Base Commander, og BCE'en samt et par stykker mere fra Hg. 10, for at se hvor omfangstrig jobbet var. Bl. a. ville vi se om der var fuel i nogle af tromlerne der lå der - og om der var - der var meget. Der blev slået hul på nogle enkelte tromler for at se om det kunne brænde efter alle de år, det gik fint. Der var også en 2000 gallon tank som var næsten fuld.
|
Vi fløj langs den gamle vej fra stranden, og op til lejren for at få et indtryk af hvor meget der lå, og må sige det var ikke lidt. Der var tromler, paletter, ja alt mulig skrammel, det bliver bare efterladt som det er. Vi vurderede til omkring 1500 tromler, der skulle samles op. Og hvad skulle der bruges af materiel for at klare det, vi ville få max. 14 dage til jobbet, og tromlerne skulle ind på basen. Da vi landede på basen igen, var der noget af en opgave at ta' fat på - planlægningen - Førsst hvordan kunne vi klare det sikkerhedsmæssigt ! Sker der et uheld, hvad så ? Kunne vi ha' radio kontakt ? nej det kunne vi ikke, vores radioer kunne ikke klare den afstand. Men Jørgen Lakjer der var radio amatør, kunne klare det han havde bl. a. fået en 30 m. mast fra Camp. Tuto, husker ikke om han brugte den eller han havde et samarbejde med dem på J-Site. Skulle der hurtig hjælp til på grund af uheld, ville Grøndlandsfly træde til med helikopter. Der skulle et skydevåben med + amunition, det var jo helt usædvanligt med civilpersoner i et forsvarsområde, men der kunne jo komme en bjørn forbi. Der blev udpeget en, der var nogenlunde vant til skydevåben, (hjemmefra eller skydeklubben) sådan en findes der nemlig på Thule. Et andet meget vigtigt spørgsmål var, hvordan med beboelse i de 2 uger ? Der stod en gammel trailer på basen, den måtte kunne bruges til noget ! Tømmerne måtte i gang, de satte vinduer i, der kom 6 gamle jernsenge - etage - et køleskab blev sat ind, en lille generator til at lave strøm. Jeg skulle ha' fundet 12 mand, der kunne enes i de 2 uger, under de forhold, alle ville gerne med det blev betragtet som en oplevelse, og udfordring. Der skulle arbejdes i døgndrift, 6 mand af gangen de skulle jo være fælles om sengene, man kan ikke sige det var luksus. Derfor blev de også hurtigt døbt "The Dirty Dozen", det gjorde de nu selv.
|
De lavede også deres eget flag, et dødningehoved, hvorpå der stod "The Dirty Dozen". Mad skulle der til, meget mad, de fik sendt over hver dag lige hvad de ønskede, frisk brød daglig, mælk,juice, og mange poser kaffe. Lige før man troede der var åbnet et cafeteria derovre, Spiritus var bandlyst, de fik alle de sodavand de kunne drikke. Ved ikke hvor mange kg. Pølser der kom derover, de fik en grill med også - kan ikke forstå der var tid til at arbejde.
US Army havde påtaget sig at sejle med landgangs både imellem Thule og stranden på den anden side af fjorden. De blev sejlet op med det fragtskib der alligevel skulle op til TAB, derfor den stramme plan om 2 uger. Men det startede ikke særligt godt, der kom nogle Army folk en uges tid før bådene, de skulle gøre klar, og holde nogle møder med os der skulle udføre jobbet, og hvordan det skulle tackles. Som civile havde vi lagt vores plan, den var de ikke helt enige i, ligesom de vidste bedre. Først stillede de med en kvindelig Capt. - har ikke noget imod kvinder. Hun troede hun kunne gå på vandet, skulle nok lære hvordan vi landkrabber skulle ordnes. Bådene blev klar til at sejle, hun ville ha' en prøvesejlads derover, den første nat. Jeg mente det ligeså godt kunne vente til næste dag, og så ta' noget equipment med, som kunne lastes i løbet af aftenen, men nej hun ville sejle. Da de kom over i fjorden var der noget drivis, dernæst kom tågen rullende udefra. Det betød de ikke vidste hvor de var, sejlede i rundkreds hele natten, kunne ikke finde hjem til Thule før om morgenen. Da var hun ikke så selvsikker mere, blev sendt hjem med det første fly. Men vi blev et halvt døgn forsinket, inden arbejdet kunne starte.
|
Det var et stort område og skulle igennem, alt hvad vi så langt ude i terrænet skulle med, og så i alle de sten meget af det skulle bæres ind til hjulsporet, for at blive læsset på trailerne, og kørt ned til stranden. Trailerne blev kørt ombord, og hjem til Thule. Alt hvad der kunne brænde blev det, asken dækket over. Da vi var færdige var der samlet cirka 2200 tromler, og vi havde vurderet omkring 1500. Trommlerne blev lagt på området nedenfor knuserpladsen, hvor vi knuste dem til ukendelighed. Derefter fik de den sidste køretur ud til lossepladsen (landfill).
|
Billedtekst 06: Denne vagt ikke at spøge med, står ved indkørselen til lossepladsen......
|
|
Billedtekst 07: Trailere på vej efter tromler......
|
|
Billedtekst 08: Flot udsigt til frokosten......
|
|
Kig hen over lejren, huset der kan ses i venstre side er den gamle dining hall. Der stod uåbnet dåsemad, div. krydderier m.m.. Man blev ikke dårlig af at åbne en dåse, og smage på herligheden, efter alle de år. Der var også feltrationer, de samme som militæret brugte på denne tid. Mærkelig nok kunne jeg genkende nogle af mærkerne fra min tid som kriger i 1956/57.
|
Billedtekst 09: Det var den betroede skytte......
|
|
Billedtekst 10: Foto tæt fra landingsstedet, taget fra helikopter......
|
|
Billedtekst 11: Flytning af ekspeditionens livsnerve, med flag. Traileren eksisterer endnu, er senest blevet brugt som sluse for asbest arbejde m.m......
|
|
Billedtekst 13: De to forrige billeder taler for sig selv, afbrænding af fuel, samt den 2000 gallon tank klar til at blive læsset på en trailer for at komme til Thule......
|
|
Billedtekst 14: Der skulle også soignering til, sig ikke at der ingen rindende vand er, men meget lidt varmt......
|
|
Tiden var kommet hvor der skulle gøres færdigt, al materiel samles og køres ned til stranden, for videre transport hjem med Army'ns både. Et stort øjeblik da gutterne gik i land på Thule Beach.
Vores Site Manager Rasmus Lau tog imod, han var meget glad og stolt over at jobbet var udført, ikke et skud var løsnet, og vigtigst ikke en skramme på nogen. Der blev festet på stranden med øl, det var tilladt igen, senere en lille fest i NCO klubben.
Lakjer's radiokommunikation havde virket hver dag, vi havde sat nogle faste tidspunkter, hvor han skulle kaldes op, det var også af sikkerhedsgrunde.
|
billedtekst 15: Antennen blev udstyret med Dannebrog, samt det lokale flag " The Dirty Dozen " det blev efterladt som vartegn......
|
|
Updated at januar 23, 2017
|
© Copyright: By Steffen Winther. Owner of the Thuleforum — All rights reserved. December the 3rd, 1996 - .
|
|